23 November, 2017

مفهوم گره در زبان برنامه نویسی داینامو Dynamo - Nodes


Node  : گره – در زبان برنامه نویسی داینامو گره ها مانند مدارهای الکتریکی میباشند و ممکن است مانند مدارهای الکتریکی دارای اجزاء مختلف باشند و هر یک از این اجزا هم خود یک گره میتواند باشند . همانطور که اطلاعات و داده ها بین مدارها در یک سیستم کلی توسط سیمها انتقال میابند در این نوع برنامه نویسی نیز داده ها بین گره ها توسط پیکانهایی حرکت میکنند به همین خاطر این نوع برنامه نویسی برای شبیه سازی سیستم ها بیشترین کاربرد را دارد و بیشتر ما از این زبان داینامو برای شبیه سازی و مدیریت هرچه بهتر در سیستم مدل سازی اطلاعات ساختمان استفاده میکنیم . گره های زیادی برای ارتباط بین نرم افزارهای تحت بیم و یا مدیریت بر روی آنها وجود دارد که میتوان آنها را باهم مرتبط  کرد .

انواع گره ها : گروهی از گره ها به صورت پیشفرض و ساده در قسمت کتابخانه داینامو وجود دارند این گره ها شامل گره های عملیاتی – معادلات ریاضی – هندسه – گره های ارتباط با رویت و آفیس و ... میباشند .

برای رسیدن به اهداف ساده میتوان از همین گره ها استفاده کرد ولی برای ساختن برنامه های پیچیده نیاز به گره های بیشتری میباشد این گره ها به صورت سفارشی توسط افراد مختلف ساخته شده اند و در پکیج های مختلف قرار دارند و با دانلود کردن آنها میتوان به تمامی گره های آن پکیج دسترسی داشته باشیم و در الگوریتم سازی ها استفاده کنیم .

گره های سفارشی : این گره ها شبیه کلاس در سایر برنامه نویسی ها میباشند . بدین گونه که خودمان میتوانیم گره مورد نظر خود را طراحی کنیم ، گره ای که دارای ورودی و خروجی و عملیات داخلی گره که در زمان کاربرد آن ما از محتوای آن اطلاع نداریم.  این گره ها توسط گره های عملیاتی و اسکریپت های زبانهای برنامه نویسی دیگر برنامه ریزی میشوند .

مجموعه گره های سفارشی به صورت Package   : گره هایی که توسط شرکتها و افراد مختلف برای دسترسی به سایر نرم افزارها و ساده سازی بعضی از الگوریتم ها در یک گره گردآوری شده و به صورت یک پکیج در کتابخانه آنلاین انتشار داده میشود .

این گره های سفارشی توسط زبانهایی مانند پایتون ، سی شارپ ، گره های ساده داخل داینامو ، دسترسی به API  های نرم افزارهای مختلف برنامه سازی میشود و دارای ورودی و خروجی مشخص میباشد که به سایر گره ها متصل شوند .

NODE
CUSTOM NODES
PACKAGE
گره های آماده پیشفرض برای عملیات اصلی برنامه نویسی میباشند . این گره ها از دسترسی به API  نرم افزار رویت گرفته تا عملیات ریاضی و گره های هندسی . با استفاده از این گره ها و ترکیب آنها میتوان عملیات پیچیده را برنامه ریزی کرد و الگوریتم های پیچیده ای را بوجود آورد .
ساخت الگوریتم های تکرار شونده ، برای جلوگیری از تکرار الگوریتم های پیچیده و دارای ورودی و خروجی مشخص است استفاده میشود.
نوشتن کدها با استفاده از اسکریپت های سایر برنامه نویسی ها برای دسترسی به قسمت های مختلف API  های دیگر و سایر کتابخانه های زبانهای دیگر مانند سی شارپ و پایتون
کدها و گره های سفارشی از قبل حاضر شده که توسط شرکتهای مختلف و افراد دیگر نوشته میشود و به صورت پکیج انتشار داده میشوند. این پکیج ها در کتابخانه زبان برنامه نویسی داینامو قرار میگیرند


بعضی از پکیج ها دارای یک یا چند گره ساده میباشند ولی بعضی از پکیج های دیگر دارای گره های پیچیده و گره های کمکی برای گره های اصلی خود هستند.

پکیج ها دارای  فولدر و فایلهای مربوطه میباشند و به صورت زیر در کامپیوتر ذخیره میشود.

Bin : فایل های .dll  کتابخانه مربوط به زبان سی شارپ که توسط Zero-Touch  میتوان وارد داینامو کرد

Dyf : گره های سفارشی مربوط به پکیج ها

Extra : فایل های اضافی مانند نمونه ها – نمونه کارهای آماده – برای یادگیری از نحوه استفاده از پکیج ها میتوان از فایلهای موجود استفاده کرد.

Pkg : فایلهای متنی برای شناسایی تنظیمات پکیج

معرفی پکیج Mesh  : MeshToolkit   - وارد کردن فایلهای سه بعدی و  سپس تغییرات هندسی و استفاده از آن آبجکت ها

زبان برنامه نویسی dynamo     فایلها و کتابخانه ها و اسکریپت های نوشته شده توسط زبان C#  را میتوان دریافت کند و در گره های سفارشی از آنها استفاده کند . توسط Zero-Touch  میتوان فایلها و برنامه های نوشته شده توسط C#  را وارد گره کرد.

گروهی از پکیج هایی که از Zero-Touch  استفاده شده است.

MeshToolkit-Dynamo Unfold – Rhynamo – Optimo

برای وارد کردن کتابخانه از سایر زبانها و یا خود داینامو از مسیر File>Import Library  میتوان استفاده کرد.

برای مثال برای استفاده از امکانات و کتابخانه های زبانهای دیگر میتوان با وارد کردن آنها به صورت گره ها و ترکیب با گره های دیگر به نتیجه مورد نظر دست یافت.

استفاده مستقیم از اسکریپت های پایتون به صورت گره در داینامو امکان پذیر میباشد.

با استفاده از کتابخانه های خارجی و وارد شده در داینامو میتوان برنامه های بسیار متنوع را برنامه نویسی کرد و قابلیت انعطاف پذیری زیادی به زبان داینامو میدهیم . داینامو فقط چند گره اولیه به ظاهر پیشفرض با امکانات اولیه نیست ، این زبان دارای انعطاف پذیری بسیار بالا میباشد.

گره های پر کاربرد در جامعه برنامه نویسان داینامو

Archi-Lab

کلکسیونی از 50 عدد گره ها و پکیج های سفارشی که در روابط بین داینامو و رویت توانایی های بسیار زیادی اضافه میکند . در این مجموعه از گره های ساده تا گره های پیچیده را میتوان یافت .

Bumblebee

برای ارتباط بهتر بین داینامو و اکسل استفاده میشود . برای بهینه سازی داینامو و فراخوانی و نوشتن داده ها از اکسل و بلعکس گره های پر کاربردی دارد.

Clockwork For Dynamo

گره هایی با اهداف عملیات ریاضیات – رشته ها – تغییر واحد ها – هندسه – مشها – نقطه – صفحه و ... مورد استفاده قرار میگیرد.

Data Shapes

برای ساختن برنامه های dynamo player  و کارکرد راحت توسط پلیراز گره های این پکیج میتوان استفاده کرد.

DynamoSAP

برای ارتباط بین داینامو و نرم افزار تحلیل و طراحی SAP2000  میتوان از گره های این پکیج استفاده کرد.

Dynamo unfold

برای اینکه یک شکل سه بعدی را روی صفحه پهن کنیم از این پکیج استفاده میشود.

Dynastrator

وارد کردن عکس با پسوند SVG  که برای عملیات پارامتریک از آنها استفاده میکنیم

Energy Analysis For Dynamo

برای آنالز انرژی اطلاعات را از رویت گرفته و در برنامه های تحلیل انرژی استفاده میکنیم.

FireFly Dynamo

برای ارتباط بین دستگاههایی که دارای ورودی و خروجی هستند و از گره های این پکیج میتوان استفاده کرد.

LunchBox For Dynamo

کلکسیونی از هندسه های قابل استفاده – مدیریت داده ها و دارای گره هایی برای سطح های پانل ها و مجموعه ای از عملیات در داده های رویت.

Mantis Shrimp

 قراردادن آسان فایلهای هندسی از نرم افزارهای راینو و گراس هاپر

RHYNAMO

توانایی نوشتن و خواندن راینو توسط داینامو – رابط بین راینو و داینامو

No comments :

Post a Comment