27 November, 2017

آشنایی با کد بلاک Code Block در داینامو dynamo


کد بلاک یک گره مهمی در داینامو است که میتوانیم دستورات زبان برنامه نویسی متنی design script  را در داخل برنامه ساخته شده توسط داینامو قرار دهیم . توسط توابع و شی های موجود در برنامه نویسی دیزاین اسکریپت میتوان کد نویسی بسیار خوانا را نوشت و در برنامه نویسی استفاده کرد.


زبان برنامه نویسی دیزاین اسکریپت شباهت خیلی زیادی با داینامو دارد . مخصوصا توابع و عملگرها و قوانین برنامه نویسی آن . با این تفاوت داینامو ویژوال و  دیزاین اسکریپت نوشتاری میباشد .

 مبتدیان میتوانند گره های طراحی شده را برای یادگیری بهتر به کدهای برنامه نویسی دیزاین اسکریپت تبدیل کنند و نحوه کار زبان برنامه نویسی داینامو را مورد مطالعه قرار دهند . کاربران حرفه ای میتوانند به جای ساخت گره های زیاد از کدهای برنامه نویسی دیزاین اسکریپت استفاده کنند . در این بین کاربران معمولی میتوانند حین استفاده از گره های مختلف برای ایجاد برنامه مورد نظر از کد های برنامه نویسی دیزاین اسکریپت برای تسریع در برنامه نویسی های خود استفاده کنند.

وقتی کاربران غیر برنامه نویسی اصطلاح کد بلاک را میشنوند فکر میکنند چه اصطلاح وحشتناکی است و نمیتوانند آن را یاد بگیرند ولی در اصل این چنین نیست این کد هایی که در کد بلاک مینویسیم بسیار آسان و در عین حال بسیار قدرتمند هستند .

کاربران معمولی میتوانند از دستورات اولیه دیزاین اسکریپت برای گره های خود در داینامو استفاده کنند که برای پیشرفت و سریع شدن برنامه نویسی کدهای بسیار مفیدی هستند . ولی کاربران حرفه ای میتوانند کدهای بیشتری به یاد داشته باشند و در برنامه نویسی ویژوال خود استفاده کنند . در هر حال این کدها در برنامه نویسی داینامو بسیار مفید و بدرد بخور هستند.

در اصل کد بلاکها ، برنامه نویسی متنی در محیط زبان برنامه نویسی ویژوال (بصری) است . و میتوان به عنوان داده های عددی ، رشته های متنی ، فرمولها و سایر داده ها استفاده شود .این گره ها به عنوان ورودی های گره های مختلف میتواند براحتی استفاده شوند به گونه ای که ممکن است ما نیاز به داده های زیاد عددی و رشته ها مختلف باشیم در اینصورت میتوان این داده ها را در یک کد بلاک قرار  داد و براحتی در ورودی های دیگر گره ها استفاده کرد.

کاربرد این گره را در تصویر زیر میتوانید مشاهده کنید :

در تصویر بالا میتوانید نتیجه گیری های مختلف و استفاده گره های مختلف و گره کد بلاک را میتوانید مشاهده کنید .

در کد اول فقط استفاده از گره داخل کتابخانه داینامو با ورودی های کد بلاک میباشند .

در کد دوم از کد بلاک و توابع متنی زبان دیزاین اسکریپت استفاده شده با ورودی کد بلاک .

در کد سوم نیز به طور پیشرفته از زبان برنامه نویسی دیزاین اسکریپت استفاده شده است با ورودی کد بلاک .

در کد چهارم از گره کد بلاک زبان برنامه نویسی دیزاین اسکریپت استفاده شده است بدون ورودی چون داده ها در تابع مورد نظر مقدار دهی شده اند .



میتوان با دانستن کدهای برنامه نویسی دیزاین اسکریپت براحتی بدون جستجو در گره های کتابخانه داینامو الگوریتم های خود را برنامه نویسی کرد . برای مثال وقتی ما در کد بلاک کلمه point  را تایپ میکنیم به طور اتوماتیک لیستی از توابع مشابه را برایمان نمایش میدهد و براحتی میتوان تابع مورد نظر خود را انتخاب کنیم . این امکان باعث افزایش قدرت و کارایی زبان برنامه نویسی داینامو میشود و همچنین نحوه کارکرد گره ها در کتابخانه را براحتی درک میکنید .

برای دسترسی به کد بلاک میتوان دوبار در قسمت فضای کاری کلیک کرد و یا از قسمت
 
Core>Input>Actions>Code Block  در کتابخانه استفاده کرد .

در زیر فرق بین پیدا کردن گره مورد نظر در داینامو به عنوان ورودی برای سایر گره ها(old school) و گره کدبلاک با برنامه نویسی دیزاین اسکریپت را میتوان مشاهده کنید . و به این نتیجه برسید که کدام روش سریع و پر کاربردتر میباشد .



No comments :

Post a Comment