کاربردهای داینامو :
·
ایجاد اشکال سه بعدی
·
تنظیمات پارامترهای نرم افزار رویت
و فامیلی های موجود در آن
·
اشتراک گذاری اطلاعات با دیگر نرم
افزارهای طراحی برای ارتباط بهتر و یکپارچگی
طراحی محاسباتی :
برای حل مشکلات طراحی
محاسباتی توسط برنامه نویسی بصری داینامو میتوان الگوریتم های پیچیده را به کمک
ابزارها و کدهای برنامه نویسی بوجود آورد
در سالهای اخیر طراحی
محاسباتی نقش زیادی در بیشتر طراحی های مدرن بازی میکند. آنچه واضح است طراحان به
چارچوبی که ابزار مورد نیاز خود را ساخته و در طراحی های خود استفاده کنند نیاز دارند.
در برنامه نویسی بصری
توسط واسطه های گرافیکی و ابزارهای بصری میتوان ساختار برنامه را با ارتباط بین
این ابزار در یک محیط گرافیکی بوجود آورد.
در این نوع برنامه
نویسی بجای نوشتن کد ، کاربر با ایجاد ارتباط بین گره های از پیش تعریف شده
میتواند الگوریتم مورد نظر خود را بسازد.
طراحان بدون دانستن
نوشتن کد میتوانند طراحی اولیه محاسباتی خود را بوجود آورند .
داینامو یک برنامه
نویسی منبع باز میباشد که به صورت پلاگین در رویت وجود دارد و دارای کدهای از پیش
تعیین شده برای ارتباط بین رویت و داینامو و ... میباشد.
در این برنامه نویسی
میتوان طراحی های پیچیده ای را انجام داد که در سایر برنامه های معمول سه بعدی
سازی نمیتوان این طراحی های پیچیده را انجام داد. همچنین به طراحان این امکان را
میدهد طرح های خود را در سیستم بیم قرار دهند .
طراحان میتوانند برای
کنترل فامیلی ها یک ساختار سفارشی بسازند .
داینامو به صورت پلاگین
در نرم افزار رویت قرار دارد و یا به صورت تنها و اختصاصی این برنامه قابل اجرا
میباشد.
این برنامه نویسی را
میتوان از سایت dynamoBIM.org دانلود کرد و چون منبع باز میباشد میتوان منبع
این برنامه نویسی را از سایت github.com/ikeough/dynamo
برای گسترش و تغییرات دانلود کرد .
اینترفیس داینامو
Pulldown menu
منوی اصلی محیط برنامه
نویسی
SearchBar
جستجو گره های برنامه
نویسی
Nod Library
کتابخانه برای گره های
برنامه نویسی
Workspace
محیط اصلی برای ساخت
برنامه نویسی
Excution Bar
محلی برای اجرای پروژه
در قسمت workspace
میتوان گره های و پیکانها اتصالی را ایجاد کرد و طوری کنار هم قرار بدهیم
که الگوریتم مورد نظر ساخته شود.
میتوان این مراحل
را در فایل .dyn ذخیره کرد تا در
مراحل و جاهای دیگر از آنها استفاده کرد و هر وقت لازم بود برای اجرا آن Run
را کلیک کرد و یا به صورت اتوماتیک اجرا کرد .
میتوان پشت صحنه برنامه
نویسی را توسط CTRL+G نمایش داد یا پنهان کرد
گره چست ؟
گره ها اشیاء ای هستند
که توسط پیکان به هم متصل میشوند . گره ها میتوانند المنت های درون رویت هم باشند
مثل Model line , Reference line
- گره ها ممکن است عملیات ریاضی و سایر عملیات های دیگر باشند . گره ها دارای
ورودی و خروجی میباشند.
رنگ گره ها در وضعیت
های مختلف اجرای پروژه قابل تغییر میباشد و به شرح زیر میباشد.
گره های نارنجی :
بدرستی متصل شده اند و ورودی های موفق دارند و جزو جریان فعال برنامه میباشند
گره های خاکستری : گره
هایی که نیاز دارند توسط پیکانهای اتصالی به هم متصل شوند
گره های قرمز : گره
هایی که دارای خطا میباشند و و قتی که ماوس را روی گره میبریم خطای مورد نظر را خواهیم دید.
ورودی گره های سمت چپ و
خروجی آنها سمت راست میباشد به همین خاطر جریان برنامه از چپ به راست میباشد .
پیکانها و اتصالات WIRE
برای برقراری ارتباط
بین گره ها از پیکان استفاده میکنیم و میتوان چنین متصور شد که توسط این پیکانها
اطلاعات و داده ها بین یک گره و گره دیگر در جریان میباشد. این رابط بین خروجی یک
گره و ورودی گره دیگر قرار میگیرد .
PORT
مکانی در گره میباشد که
در ورودی و خروجی قرار دارد و محل اتصال پیکانها میباشد اطلاعات پردازش شده توسط
گره از پورت ورودی گرفته میشود و به پورت خروجی تحویل داده میشود . باید دقت شود
اطلاعات درستی را به ورودی گره مورد نظر بدهیم تا نتیجه آخر درست باشد .
WORKFLOW
در این نوع برنامه
نویسی چون جریان برنامه نویسی چپ به راست است میتوان براحتی برنامه مورد نظر را
تحت نظر داشت و براحتی فهمید جریان برنامه به چه شکلی میباشد .
CUSTOM NODE
شما میتوانید گره های
سفارشی را در داینامو ایجاد کنید و این گره ها را در پروژه های دیگر استفاده کنید
و یا با سایر افراد به اشتراک بگذارید . گره های سفارشی در قسمت کتابخانه قابل
رویت میباشد و این گره ها را با دابل کلیک میتوان ویرایش کرد .
No comments :
Post a Comment