داینامو یک محیط زبان برنامه نویسی تصویری (بصری - ویژال) میباشد . در این برنامه نویسی تمام اجزا
آن توسط بلوک ها یا NOD های ازپیش تعریف شده و دارای ورودی و خروجی و
این ورودی و خروجی ها توسط رابط ها به هم متصل میشود (wire ) . توسط این زبان میتوان فلوچارت های مربوط به طراحی محاسباتی
طرح های اولیه پارامتریک و رابط بین پارامترهای برنامه رویت را برنامه سازی و اجرا
نمود .
Parametric conceptual designs
از طریق
این برنامه نویسی هم به صورت Visual و هم به صورت Textual میتوان برنامه نویسی کرد.
قابلیت های
کلیدی نرم افزار داینامو
- کپی سریع
و ایجاد طرح های پیچیده از داده ها ، منطق ، آنالیز های ساده
- سازگاری
با برنامه های کاربردی دیگر نظیر SAP2000
- Excel - Revit و ...
- ایجاد
گردش کار سازگار Workflow
- برنامه
نویسی گرافیکی
- منطق
تصویری
- دسترسی
به کتابخانه های هندسی برای بصری سازی بدون نیاز به نرم افزار دیگر
در برنامه
داینامو کاربران به منظور تولید الگوریتم های جدید به جای نوشتن کد های خسته کننده
با اتصال اجزا پیش ساخته مفروض در برنامه (اجزا محور) الگوریتم های مورد نیاز خود
را پیاده سازی میکنند .
در داینامو
مفاهیم محاسباتی فراوانی وجود دارد که بدون داشتن توانایی کد نویسی آنها را اجرا
نمود.
گراسهاپر
در راینو و جی سی در بنتلی جزو مثالهای برنامه نویسی در سایر برنامه های مشابه
داینامو دررویت میباشد.
در قسمت Script برنامه میتوان با استفاده از برنامه نویسی دیگر
مانند پایتون کد های مورد نظر را در داینامو اجرا کرد. ویا از کتابخانه های
موجود در پایتون استفاده کرد.
قسمت های مختلف برنامه نویسی داینامو در پایین توضیخ داده شده است :
NOD : گره - ممکن است شامل یک ورودی
باشد - شامل نتیجه یک خروجی باشد - خود دارای ورودی و خروجی باشد - دارای توابع از
پیش تعریف شده باشد - عملیات پیچیده داشته باشد یا عملیات بسیار ساده درونش نهفته
باشد و کلی کاربرد دیگر که جزو اصلی این برنامه نویسی میباشد .
آناتومی
گره : هر گره دارای یک یا چند ورودی میباشد - دارای بدنه اصلی میباشد که در بالا
نام گره در چپ ورودی ها و در راست خروجی ها . سمت راست قسمت پایین مربوط به قسمت
لیست میباشد و با راست کلیک برای برگشت به حالت پیشفرض use default value را کلیک میکنیم . به نقاط اتصال گره ها Port گفته میشود و سیم های اتصالی را به این PORT ها متصل میکنیم.
اطلاعات
توسط wire ها به port ها انتقال داده میشود.
در برنامه
نویسی بصری در کل روش کار به این شکل است .
ورودی >>عملیات
>> خروجی
داینامو ما
را قادر به ایجاد برنامه های ویژال در یک فضای کاری با اتصال گره ها با سیم میکند
. در این برنامه ها جریان منطقی از چپ به راست میباشد.
WIRE :کار این ارتباطات سیمی و پیکانی اتصال و ایجاد ارتباط بین
گره ها است کار در این سیم ها انتقال داده ها بین گره ها و عملیات های از پیش
تعیین شده در داخل گره ها میباشد.
برای تغییر
در نوع نمایش این پیکانها از قسمت
VIEW >> CONNECTORS>> CURVE
or POLYLINE
کتابخانه داینامو
در
کتابخانه داینامو یک گروه گره های ساده وجود دارد . گروه دیگری را ما میتوانیم
تعریف کنیم . گروه دیگر را به صورت پکیج از سایت اصلی مربوطه میتوان دانلود کرد و
مورد استفاده قرار داد.
گره های کد
بلاک :
در این گره
ها میتوانیم توسط برنامه نویسی کد TEXTUAL (اسکریپت دیزاین) برنامه عملیات مورد نظر را
بنویسیم و با داشتن ورودی و خروجی های خود نتیجه را مشاهده کرد.
Aligment :
انتخاب
گره > راست کلیک>Align
selection (X or Y)
Notes :
Edit> Create Note > Ctrl+W
ایجاد
نوشته کمکی برای توضیحات در پروژه برای ایجاد معرفی قسمت های مختلف پروژه
Grouping :
گروه بندی
گره ها Edit>Create Group
Present : از منوی ویرایش میتوان انتخاب کرد .
مقادیر ورودی های گره های انتخاب شده را ذخیره نموده تا بتوان آنها را بازخوانی کرد
Restoring
Present
میتوان
پرزنت ها را دوباره خوانی کرد برای مشاهده تغییرات بین متغییر ها
The Building Blocks of
Programs
DATA-MATCH-LOGIC-STRINGS-COLOR
Geometry
for computational Design
VECTORS-POINTS-CURVES-SURFACE-SOLIDS-MESHES-IMPORTING
Geometry
0d - 1d - 2d - 3d
طراحی توسط لیست
لیست ها
راهی هستند برای کنترل داده ها است به عنوان مثال در یک کامپیوتر دارای فایل
و فلدر است در برنامه نویسی داینامو ما دارای Item , List (آیتم ولیست) هستیم.
لیست
مجموعه ای از المانها و یا آیتم ها میباشد. عملکرد لیست مثل آرایه ها در برنامه
نویسی بیسیک که دارای مفاهیم ایندکس ها میباشد .
No comments :
Post a Comment