29 October, 2017

محیط برنامه نویسی داینامو (مقدمه 1)

Dynamo Visual Programming for Design
در این سری از آموزشها در زمینه محیط  برنامه نویسی بصری داینامو اطلاعات مفیدی ارائه خواهد شد. برای این منظور یک مقدمه کلی از برنامه نویسی در کامپیوتر و معرفی انواع برنامه نویسی برای شما نوشته ام . این مطالب از منابع مختلف جمع آوری و سپس بعد از آنالیز مطالب دوباره نویسی شده است . هدفم از نوشتن این مطالب اولا دست نوشته هایم را به صورت الکترونی در فضای وب گسترش دهم دوما در زمینه افزایش منابع اطلاعاتی در مورد این برنامه نویسی افزایش دهم .


انواع برنامه نویسی
- برنامه نویسی ماشین 0-1
- برنامه نویسی سطح پائین (اسمبلی) بسیار نزدیک به کد ماشین داخلی (GL1-GL2 )
- برنامه نویسی سطح بالا که در این نوع جزئیات عملیات CPU نمایش داده نمیشود و دارا کامپایلر(به منظور درک و پردازش ورودی از کاربر توسط ماشین محاسباتی و تبدیل آن به زبان سطح بالا)  است 
یک زبان برنامه نویسی عبارت است از توضیح اندازه گیری یا بیان فرایندها یا الگوریتم هایی که شامل داده های دیجیتال و همچنین داده های غیر دیجیتال باشد و بتواند توسط ماشین های محاسبه اجرا شود .
تمام زبانهای برنامه نویسی برای کنترل و تنظیم رفتار و عملکرد ماشین های محاسباتی با توجه به خروجی مورد نظر خود بکار میروند.
*. تمام زبانهای برنامه نویسی دارای دو جزء اصلی میباشند Syntax  -  Semantic
فهرست و طبقه بندی زبانهای برنامه نویسی 
- زبانهای برنامه نویسی آرایه ( مثل فرترن و متلب ) -جنبه گرا -  تالیف- زبانهای اسمبلی ( c-- , Yasm , FAP ) -  واسط خط فرمان - دسته داس -  کامپایل شده ( C . C++ . C# . CoBol . دلفی - فرترن - جاوا - پاسکال - پایتون - Visual Basic - Visual Fox Pro )- هم روند یا همزمان- جریان داده-  داده گرا-آموزشی- ساخت یافته و فرا داده - توصیفی - گسترده - سری - تابعی - منطق گرا - محیط تجاری نسل چهارم - ماشین ( MIPS - ARM - ULTRA SPARC ) - تعاملی ( Basic - Perl Python ) - تفسیر شده ( Basic - Perl Python ) - تکرار شونده - بر اساس لیست(SQL ) - ماکرو - متا (Lisp ) - چند الگویی (دلفی - PHP - پایتون - C++ - سی شارپ) - آنالیزعددی  ( متلب ) - غیر انگلیسی - کلاس شی گرا (دلفی - فرترن - جاوا - Visual FoxPro - Python - PHP - Object pascal - Visual Basic - VBscript )
- شی گرا بر اساس نمونه اولیه - قاعده آفساید - رویه ای (مثل  بیسیک - پاسکال - جاوا - پی اچ پی و ... ) - قانون (زبانها اسکریپت پایتون - پی اچ پی - پرل ) - انباشتگی - هم زمان - ویژال - بر اساس ایکس ام ال 
*. برای یک برنامه نویسی مهمترین قدم شناخت الگوریتم و فلوچارت میباشد
*. بنا به هدفی که از ایجاد یک برنامه داریم  و درچه محیط و مکانی و  سخت افزاری میخواهیم کار کنیم باید برنامه نویسی مورد نظر خود را انتخاب کنیم و از دستورات و رویه ها و توابع و اشیا و رابط ها دیگر آن استفاده کنیم سپس با یک الگوریتم مورد نظر و نوشتن برنامه به هدف و خروجی مورد نظر برسیم
به عنوان مثال  : 
برنامه نویسی با جاوا : برای توسعه سمت سرور - وبسایت پویا - اپلیکیشن تحت وب - زبان اصلی برنامه نویسی اندروید
جاوا اسکریپت : استفاده در وبسایت ها - رنگ و بوی پویای سایت - در فریم ورکهای مختلف میتوان اجرا کرد
سی شارپ : زبان اصلی برای توسعه برنامه ها و نرم افزارهای سرویسهای تحت پلتفرم ماکروسافت میباشد
بازی سازی توسط یونیتی از سی شارپ استفاده میکند
: PHP  توسعه وب سایت هایی که یکی از اهداف آن توسعه آنها دریافت و ثبت و نمایش اطلاعات است . این برنامه نویسی برای ارتباط با MYSQL مناسب است . مثال سیستم طراحی سایت وردپرس
سی پلاس پلاس : برنامه نویسی در لایه های پایین - ایجاد پروژه با ماژول های سخت افزاری استفاده میشود ( توسعه انواع اپلیکیشن و نرم افزار تحت دسکتاپ - ارتباط با سخت افزار - توسعه بستر مورد نیاز برای انجام بازی - اپلیکیشن برای انواع کنسول بازی - ابزارهای موبایل و ابزارهای دسکتاپ
پایتون : توسعه اپلیکیشن تحت وب - آنالیز داده - رابط کاربری آمار - تحلیل داده های بزرگ علوم و صنایع
سی : زبان برنامه نویسی پایه ای سریع و قدرتمند برای سیستم های توکار - کار با هسته انواع سیستم
:SQL  ذخیره داده
روبی : برنامه نویسی ساده و کوتاه زمان برای ایده ها
:C objective برنامه نویسی برای آیفون
پرل : زبان مبهم - گیج - قدرتمند ( امنیت سایبری)
دات نت : یک پلتفرم است برای توسعه برنامه ها
ویژال بیسیک : برنامه نویسی در پلت فرم دات نت - توسعه اپلیکیشن تجاری - اتوماسیون اداری - (آینده خوبی  ندارد بهتر است از سی شارپ برای مایکروسافت استفاده شود.
هرزبان برنامه نویسی بنا به کاربرد و هدف و خروجی که دارد میتواند مورد انتخاب برنامه نویسان باشد.
برنامه نویسی ویژال 
با استفاده از این دسته برنامه نویسی ها میتوانیم برنامه ای که مینویسیم همزمان آن را ببینیم و نتیجه را با RUN مشاهده کنیم و بصورت بصری آن را حس کنیم
برنامه ها را هم بصورت کد نویسی و هم به صورت استفاده از گره ها که همان کدهای از پیش نوشته شده یا یک گروه سلسله کارها و توابعی که یکجا جمع شده و دارای ورودی و خروجی داده میباشد میتوان برنامه نویسی کرد. گره ها را میتوان با رابط های سیم های داده ای به هم متصل کرد و جریان داده را بین گره ها برقرار کرد . نتیجه ایجاد یک الگریتم مورد نظر با استفاده همین سیم ها و گره ها قابل اجرا میباشد .
کد نویسی :
- معرفی متغییر
- فرمولها و توابع مورد استفاده
- معرفی ثابت و متغییر
-عملیات با توابع و رویه ها و ...
- ایجاد متغییر ثابت یا آرایه به عنوان خروجی
گره ها :
ورودی ------->  گره --------> خروجی

No comments :

Post a Comment